Misterija smrtonosne londonske magle!

02/08/2022 13:47

Misterija smrtonosne londonske magle!

London je evropski grad poznat po oblacima, kiši i magli. 

Međutim, decembra 1952. godine magla koja je prekrila London bila je smrtonosna.

Smrtonosna magla

Magla koja se spustila na London, te 1952. godine, odnela je 4.000 ljudi i ozbiljno ugrozila zdravlje 150.000 stanovnika.

Poznata kao “Veliki dim”, sprovodila je pravi užas tokom pet dana. U periodu nakon magle, od posledica je umrlo 12.000 ljudi i hiljade životinja.

Dugo je ovaj događaj izazivao nedoumice među naučnicima.

Međunarodni tim naučnika iz Kine, Sjedinjenih Američkih Država i Velike Britanije, želeo je da otkrije poreklo smrtonosne magle. Naime, oni su u laboratoriji pokušali da naprave ovu maglu i da je uporede sa zabeleženim atmosferskim uslovima u dva veoma zagađena grada u Kini, Pekingom i Si’anom.

Otkrivena je ključna komponenta u Londonskoj magli. Naime, sulfati su krivi za gustinu magle, njen neprijatan miris i toksičnost. Pretpostavljalo se da je magla prouzrokovana sumpor-dioksidom, koji se emitovao iz uglja niskog kvaliteta iz dimnjaka industrijskih pogona i elektrana. Ono što nisu uspeli da odgonetnu je način na koji se sumpor-dioksid pretvorio u sumpornu kiselinu.

Rezultati su otkrili da je proces olakšan usled azot-dioksida, proizvoda sagorevanja uglja. Drugi ključni aspekt pretvaranja sumpor-dioksida u sulfat je proizvodnja čestica kiseline.

Prirodna magla koja se spustila sadržala je u sebi veće čestice nekoliko desetina mikrometara, dok je kiselina koja se stvorila bila dovoljno razblažena, pa je tako isparenje ovih delova magle, a potom i ostatak kiselih delova izmaglice pokrio je grad.

Tim stručnjaka koji je radio na otkrivanju uzroka i vrsti magle smatraju da su pored uspeha rešenja misterije pomogli i dali Kini ideje o poboljšanju kvaliteta vazduha.

Naime, slične hemijske reakcije se dešavaju i u vazduhu industrijskih azijskih gradova.

02/08/2022 13:47

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments