Putevi sa grejanjem i klimom

04/08/2021 14:30

Putevi sa grejanjem i klimom

Biciklističke staze u uređenim društvima su normalnost, koja za cilj ima, najpre, unapređenje zdravlja ljudi, a zatim i zaštitu životne sredine. Srbija nije visokokotirana država na listi onih koje imaju takve staze, a još manje ima mostova za bicikliste. Za razliku od nas, u Nemačkoj je izgrađen biciklistički most i to s podnim grejanjem.

Luksuz u vidu mosta sa podnim grejanjem dobili su biciklisti na jugozapadu Nemačke. Jedan je od prvih svetskih ovakvih mostova otvoren je u gradu Tebingenu. Prema rečima nadležnih iz tog grada, biciklistima su omogućili sigurniju vožnju po zimskim uslovima. Most je zvanično prvi prešao biciklom gradonačelnik tog mesta Boris Palmer.

Svakako nisu prvi u inovaciji i izgradnji puteva sa podnim grejanjem, ali sve više razmišljaju o rekonstrukciji kolovoza, posebno u delovima gde su dominantne saobraćajne gužve i oštre zime. Nemci su počeli da postavljaju nove standarde, a stručnjaci iz Nemačkog kluba biciklista (ADFC) navode da nisu čuli ili videli da je iko pre njih izgradio biciklistički most s podnim grejanjem.

Bicikl je širom Nemačke dominantno prevozno sredstvo i vrlo se vodi računa o stazama, a to potvrđuje i činjenica da su uveli i zaštićene biciklističke staze, jer je broj biciklista porastao gotovo duplo, tokom pandemije. Dugoročno gledano, putevi sa podnim grejanjem uštedeće novac koji bi trebalo da se izdvoji na rekonstrukciju puteva, usled oštećenja, koja nastaju i sa upotrebom soli kako bi se uklonio led.

S druge strane, Nemci imaju rešenje i za vrele letnje dane. Naime, temperature na kolovozu leti budu više i do 20 stepeni u odnosu na trotoar koji je u hladu. Zbog toga putevi pucaju, ostavljajući pukotine i rupe, koje kasnije za posledicu imaju saobraćajne nesreće. Takođe, same popravke mnogo koštaju, kako novca tako i vremena, te dok se radi jedna, druga saobraćajnica se opterećuje. I eto domino efekta i konstantnih popravki.

možda vas zanima i Aplikacijom do taksija

Iz tog razloga Nemci su rešili da u pravi put ugrade svojevrsne klima-uređaj. Ovo će biti prvi put da će saobraćajnice biti rashlađivane. Do sada su putevi u Francuskoj i u državama na severu Evrope grejali kolovoz, ali nisu imali potrebu da obaraju temperaturu saobraćajnica.

Kako navode stručnjaci, temperatura geotermalne vode, koja će prolaziti instalacijama je optimalna i pomoći će pri hlađenju leti i zagrevanju zimi. Takođe, postoji mogućnost i da će se druga tehnologija koristiti. Za sada je u test – fazi.

Za sada se zna da će se izgraditi ukupno pet ispitnih i jedno referentno polje na dužini od po 55 metara. Svi oni imaće različite tehničke implementacije kontrole temperature puta. Tako će dva ispitna polja biti grejana/hlađena pomoću vode, a na tri će se koristiti vazdušne komore u putu za hlađenje/grejanje.

Navodi se i da će se ovaj tkz. efekat “klima-uređaja” ispitivati tri godine i to uz pomoć ugrađenih temperaturnih senzora. Uz to, termovizijske kamere će nadzirati površinske temperature asfalta. Ovakve sisteme, Nemci žele da postave na posebno kritične deonice, krivine, izlaske iz tunela…

04/08/2021 14:30

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments